Rabu

Hari Yang Indah...Syukur Ya Allah...





"Saya minta setangkai bunga yang segar, tetapi saya diberi kaktus berduri..kemudiannya saya minta kupu-kupu yang cantik, tetapi saya diberi ulat berbulu..saya sangat sedih & kecewa...Saya menangis kecewa...Namun akhirnya, kaktus itu berbunga..indah sekali... dan ulat itupun bertukar menjadi kupu-kupu yang sangat...cantik..Saya tersenyum gembira...Terima kasih Ya Allah..".

"Kadang2 Allah sembunyikan matahari...Dia datangkan petir dan kilat...kita menangis dan tertanya-tanya...kemana hilangnya matahari...Rupa-rupanya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi...".

Dua-dua words kt atas ni utk gambarkan bahawa setiap apa peristiwa yg kita anggap tak best tu sbenarnya ada hikmah disebaliknya..jgnlah kita rasa sedih dulu..Mugkin peristiwa pahit tu sebenarnya tersembunyi perkara yang manis akan kita kecapi selepastu..


Tak dapat digambarkan dengan kata-kata..betapa gembiranya aku arini...Petang semalam cikgu Kelab telefon bagitau nk minta penceramah..Last minute nye request ni..Kelam kabut aku cari penceramah yg nk bg ceramah di program tu...Tapi memandangkan ade program yang semua kakitangan kene turun padang, so xde sape le turun sekolah bg ceramah...Cikgu tu pon pujuk aku suh aku je ceramah..nk bg sedap lg permintaan tu dia cakap dia akan turut sama tolong aku present...Aku ni jarang bg ceramah...Even kerja aku menuntut aku buat seme tu..Aku ni self conscious..Mmg dari kecik lagi aku ni mmg malu sgt nk bercakap depan audiens...xde self confident..aku rasa aku ni sgt kekurangan jika nk banding dgn org lain..aku malu..segan..rasa cm diri yg sgt kerdil...Tapi aku terpaksa bg ceramah pagi ni...So semalam time Mr Hubby and my little hansome good boy sedap2 tido..Aku sesorg la duk godek2 lappy atas katil...Sambil ditemani Affan Hadziq yg sesekali mengigau...Aku cari bahan kt internet utk powerpoint yg nk present...Langsung xbaca..amik je mana ada...
Esoknya pepagi lg pas antar my boy pi nursery ...aku terus pecut keta aku ke destinasi program..Sampai je sekolah cikgu bawak aku pi tempat program...Aku hairan,kenapa tpt program tu jauh gk..Dia janji dgn aku semalam nk ceramah kt bilik tayangan je dengan pelajar lebih kurang 35 orang je...Tengok2 dia bawak aku masuk dewan beb..Adoih..Punyalah ramai audien..dekat 200 orang gak..hambik ..(dlm ati..camno kalo bdk2 ni bt donno je time aku ceramah nnt..mulalah nk mgelabah ahaha)..Aku pon kontrol macho sekembang mungkin...Bt muka serius..kasi dorg respek ckit...Bdk2 skol ni kdg2 kita senyum sgt dia memain nnt...
Alhamdulillah..pas present ...aku rasa bdk2 skol ni mmg terbaik...ape aku ceramah dorg siap tulis lagi and take note...Masa tanya soalan...semua boleh jwb..apelagi..bg la adiah kt sesapa yg berjaya menjawab...Barulah rasa confident ckit nk bg ceramah pas nih...Moral yg aku dpt selepas peristiwa ni..Aku sebagai penceramah amatur perlu byk membaca bahan2 bacaan agar lebih byk idea akan muncul nnnt....Wassalam..

Saya Suka dan Sayang dan Bahagia dan Cinta sangat2 sama kerja saya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan