Khamis

Jatuh Longkang...


Alkisahnya semalam..dlm pukul 9.30 mlm aku,suami,my baby boy dan adik bongsu ku pergi ke pasar mlm..Siap je membeli makanan kami pon bergegas ke kereta..Suami ku jalan di depan..Aku menggalas Affan Hadziq dlm beg kendong bayi ikut jalan di belakang suami. Kami jalan laju2 sebab ujan dah mula turun..takut demam pulak anak kesayanganku kena ujan...Masuk dalam kereta je aku dan suami menunggu adik yang belum siap membeli makanan.Semasa kami menuju ke kereta ,adikku baru menuggu "Yong Tau Fu" siap...Beberapa minit menuggu tiba2 cermin keretaku diketuk orang..seorang lelaki mengetuk tingkap sebelah pemandu manakala seorang perempuan mengendong anak kecil mengetuk tingkap penumpang hadapan..Kami panik,sejurus suamiku terus membuka pintu..(cewah ayat cm dlm novel lak..hihihi...) Pas suami aku buka je pintu terus abag yg ketuk tu tarik lengan suami aku..abg tu ckp "Cepat,cepat..tolong..ade orang jatuh dlm longkang!'..Kalut seketika dibuatnya..jarak longkang dengan kereta aku dlm 2 langkah ada kot..Aku teringin juga nk tgok apa terjadi..teruk sgt ke makcik tu jatuh??Semangat ingin tau berkobar-kobar dlm diri...Suami aku xbg aku keluar kereta sebab masa tu ujan..Takut anak demam pulak nanti..Kemudian,adik pon masuk dlm kereta selesai sudah membeli barang..Aku pon passing my hansome boy kt adik n keluar juga tgok apa terjadi..Suami aku dah angkat kakak tu keluar longkang..Mang aii..dalamnye longkang..Tgok kot atas nmpk kecik jee...Mujur masa lalu tadi aku dengan anak kecil ku xterjatuh kt situ...syukur..Kakak(mangsa kejadian) tu terbaring kt tanah pas suami dan 2 lg lelaki angkat keluar dari longkang..Suami masuk dlm longkang angkat kakak tu n 2org lagi sambut kakak tu kt atas...Kesian kakak tu sakit..Aku tgok jari kaki kanan dia 2 batang patah..Anggota badan yg lain xtau la lg...Pastu dlm 5minit ada sorg remaja pompuan jerit mama!! kenapa mama!mybe anak kakak tu yg sama2 dtg beli brg kt pasar mlm..Remaja pompuan tu bwak adik dia (kanak2 kelainan upaya dlm umur 5thn).Yg si adik tu menjerit2 mama!mama!kesian lak aku tgok..Kakak tu menahan sakit,xmampu bckp..Pastu makin ramai org kerumun nk tgok..Dlm duk sembang2 ade sorg kakaktu mgaku dia keje spital..mybe nurse kot..dia la tlg jg kakak tu syukur sbb ktorg mmg xreti sgt nk handle org kemalangan ni..Tak berani nk angkat sebarangan sbb bahaya kalau2 dia nye anggota ade yg patah..Nurse tu suruh alih kakak tu ltk tpt lapang barulah ktorg berani ubah...So terbaringlah dia kt jalan pulak...Nurse tu dah call minta ambulance dtg...lamanya kami tunggu..dekat sejam..Sebelum ambulance sampai husband kakak tu smpai..dtg dgn kete..dia mnta wife dia nk diantar dgn kereta tapi nurse tu xbg tkt2 bdn dia ade cedera yg lg bahaya kalau dibawa dgn kereta..lgpon kakak tu lgsung xboleh bgn...Aku ni dah 2 3 kali keluar masuk keta..Affan Hadziq da start nk meragam sbb lama sgt tggu nk balik..nk start kete dah dorg dduk dkt ngat gn ekzos kete aku..nak xnak tpksa tggu ambulance sampai..Jenuh nk nunggu ambulance ni...Pastu ade sorg mkcik mana tak psyco kot..adeke dia pi picit kaki kakak yg sakit tu..apelagi..menjerit la aku gn anak kakak tu larang..Hish..apela..memandai je dia picit kaki kakak tu..dhla jari kaki tu patah..Rasa nk bg pelempang barang sedas dua je..Hambik..kn kene marah dh gn aku...Duk senyap2 dhla tgok dh..xpyh nk pegang..Tunggu je ambulance sampai..kul 11mlm baru ambulance sampai..Hadoi...aku terpaksa la jamah mknn lewat mlm lg...cane nk kurus..huhuhu..Semoga akak smlm tu cpt sembuh n xde cedera lain yg lebih bhya kt dia...amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan