Rabu

Wanita Bertudung Labuh,Bagus..Akhlak Pon Mestilah Bagus Seperti Pakaian Kan...

Baru sebentar menerima panggilan telefon dari pejabat orang penting. Si pembuat panggilan adalah pembantu orang penting tersebut. Kelebihan saya adalah mengecam suara si pemanggil. Sebaik mendengar suara si pemanggil saya memang terbayang wajahnya sebab sebelum ini saya pernah berjumpa dengan si pemanggil di pejabat orang penting tersebut. Orangnya kelihatan warak bertudung labuh dan menutup aurat. Namun agak menyedihkan budi bahasa tidak seperti cara berpakaian. Tujuan si pemanggil menelefon saya adalah untuk memohon menghebahkan kepada media (wartawan) program yang akan orang penting (bos dia) adakan dan memohon liputan media pada program tersebut. Saya menjelaskan bahawa pihak kami boleh menghebahkan perkara tersebut tetapi tiada jaminan pihak media dapat hadir pada hari itu kerana pernah terjadi kes saya dimarahi orang gara2 media tidak turun membuat liputan sedangkan sudah dimaklumkan. Ini kerana media berhak memilih program yang lebih penting utk mereka membuat liputan. Selepas saya menerangkan perkara tersebut,si pemanggil ni tiba2 berkata " saya buat kerja saya je kak". Ish2 apa kes la budak ni. Apa salahnya kalau dia gantikan perkataannya seperti "oh macam itu ke, xpelah kak..ktorg nk mohon juga pihak akak utk hebah kepada media. Ada satu kes lagi saya menemani beberapa orang rakan membeli tudung di Tesco Seberang Jaya. Camana tah pada hari tersebut banyak gerai yang penjualnya tidak ada,so gadis cantik bertudung labuh yang tolong layan rakan2 saya yang nak membeli tudung ni..Selepas ke beberapa gerai yang tidak berpenjaga kawan saya terus ke gerai yang lain sbb tak dapat nk beli tudung kt gerai yang pekerja dia tiada..Yg serve dorg pon bdk tudung labuh yg sama gak..Kawan saya yang paling tua antara kitorang pon kata "tak kan semua yang jaga ni pergi sembahyang"..Member saya kata cmni sbb gerai2 yg dorg pi sblum ni  pon gadis bertudung labuh kata penjaga gerai pergi solat...So nak tau tak gadis tudung labuh tu kata ape "Laaa mana saya nak tau,bukan saya jaga diorang pon"..(dengan nada suara yang tinggi dan nyaring)..dlm ati saya (mak aii..mulianya bahasa)...
Apa yang saya nak katakan di sini, sepatutnya gadis-gadis yang bertudung labuh, pakaian dah cantik..sopan menutup aurat..sepatutnya akhlak yang ditunjukkan mestilah sepadan dengan gaya pemakaian korang..Jagalah bahasa dan pertuturan terutama bila bercakap dengan orang yang lebih tua. Jangan kerana korang nnt habis orang pandang serong kat orang lain yang mmg benar-benar bertudung labuh dan mempunyai akhlak seperti muslimah sejati..

(renung-renungkan ye)...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan