Rabu

Doa Ketika Bersedih

Sini ade entry untuk memujuk hati, bagi hamba Allah yang doanya tidak dimakbulkan. Janganlah bersedih sekiranya doa tidak dimakbulkan, mungkin doa itu lambat dimakbulkan atau sekiranya tidak dimabulkan, mungkin Allah merencanakan perkara yang lebih baik...Wallahu Aklam Bissawab...



Seseorang datang mengeluh kepada seorang ustaz lalu bertanya,
“Ustaz, di manakah keadilan Allah? Sudah lama saya memohon kepada-Nya namun tidak pernah dikabulkan-Nya. Saya solat, puasa, bersedekah, berbuat kebajikan, namun permintaan saya tidak dikabulkan-Nya. Padahal ada kawan saya yang ibadahnya lintang-pukang, bicaranya menyinggung hati, akhlaknya buruk, namun apa yang dimintanya dikabulkan dengan cepat. Oh, sungguh tidak adil Allah!”





Ustaz itu bertanya,
“Bagaimana jika datang kepadamu pemuzik jalanan (yang mengharapkan wang), berpenampilan seram, kotor, bertindik dan nyanyiannya tidak merdu serta memekakkan telinga. Apa yang kaulakukan?”
Dia lalu menjawab,
“Saya akan beri dia wang agar dia cepat-cepat berlalu pergi.”
Ustaz itu bertanya lagi,
“Lalu bagaimana jika pemuzik itu besuara merdu, mendayu, menyanyi dengan sopan dan penampilannya rapi lagi wangi, apa yang kau lakukan?”
“Saya akan dengarkan dan nikmati hingga akhir lagu lalu memintanya menyanyi lagi, sekali lagi dan tambah lagi,” kata orang itu sambil tertawa.
Ustaz itu menjawabnya,
“Kalau begitu boleh saja Allah bersikap begitu pada kita para hamba-Nya. Jika ada manusia yang berakhlak buruk dan dibenci-Nya, berdoa dan memohon pada-Nya, Dia akan palingkan wajah-Nya dan memerintahkan kepada malaikat: “Cepat berikan apa yang dia minta. Aku muak dengan permintaannya! Berilah apa yang dimintanya.”
Tabah ustaz itu lagi, “Tapi jika yang menadahkan tangan adalah hamba-Nya yang soleh dan rajin bersedekah, meminta pada-Nya, maka Allah memerintahkan kepada malaikat-Nya: “Tunggu, tangguhkan dulu apa yang dimintanya, Aku menyukai doa-doanya, Aku menyukai esak tangisnya. Aku tak mahu dia menjauhkan dirinya daripada-Ku setelah mendapat apa yang dipintanya. Aku ingin mendengar tangisnya kerana Aku mencintainya.”
Saudaraku sekalian,
Moral kisah di atas adalah, jika doa kita belum dikabulkan Allah, bersabarlah, mungkin hal itu disebabkan Dia mencintai kita. Oleh yang demikian, selalulah berprasangka baik kepada Allah kerana kita tidak tahu apa yang terbaik bagi kita.
Add caption
“Jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah, sesungguhnya yang berputus asa itu adalah mereka yang kafir” - Surah Yusuf ayat 87.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan