Isnin

Affan Hadziq Dah Kenal Nombor (Affan Setahun 10 Bulan)

Affan Hadziq anak yang cerdik  dan baik..Anak yang soleh..
Aritu pergi lepak umh mak habis seme bende jadi mainan..Sudah dia patahkan jarum mesin jahit mak..Pastu dia buat motor plak mesin jahit mak tok tu..Habis kat situ aku pergi solat kt dlm bilik..Hurm Affan Hadziq dtg cium plk masa tahiyat ..Dah la bau ikan..Hehe bru pas mkn nasi aku suap td..Pas solat aku duduk2 tgok tv kt ruang tamu umah mak..Affan tolak pulak tong speaker umh mak tok dia tu..Hish pening aku..Pastu aku puji2 dia kata Affan ni budak yang cerdik n soleh ni,aku suh dia salam mak tok dia n nenek..Siap salam tunduk kepala lagi n cium tgn..Tersenyum mak tgok perangai si kecik sorg ni..Baru je puji anak yg soleh..dah dia tolak buaian pulakkk...Dengan suara pendekar.."yah..eiyahh..eiyahh...Haish..Sekarangni Affan Hadziq dah kenal nombor satu sampai 10..cuma xpandai nk kira ikut turutan je..Kalau tunjuk jari satu satu dia tau bilanganya...Pastu pandai buat animal sound..Cam bunyik elephant..dia bunyi ekkk..cm gajah la..Cat dia bunyi meowwww..Cuma bila suruh bunyi cam tiger dia bunyi "rimauuuu...."..pelik sungguh..sape lah yg ajar tu kan..Perangai dia yg buatkan aku terhibur ,bila aku ngah marah dia..dia akan buat suara manja sambil letak tgn kt bahu atau lutut aku sambil panggil "Mama..." dengan nada yg paling lembut..Adoi..caner aku nak marah nih?"...Pandai psyco org ni budak cerdik ni..Semalam aku nk potong kuku dia..masa tgh nk potong kuku kt ibu jari dia gerakkan ibu jari n gelak...Ohh..mainkan mama ye budak cerdik ni..Semalam hubby amik tablet Affan yang 10.1 tu nk charge sbb bateri dh low..So xde la tab utk dia main.xlama pastu dia asyik ekori buntut hubby..Aku hairan sgt sbb dia dgn papa dia bukan rapat sgt..Kejap dia suh hubby dukung la..Bila dia suh hubby dukung mesti dia akan jeling kt aku sikit..Hubby aku yg dh mmg faham sgt perangai Affan,gelak2 kt aku..Tu seme taktik nak suh papa bg tablet kt dia..Memula dia buat taktik cam nak suh hubby dukung..Pastu dia kata "tab..tab"..Dia xkn minta dgn aku sbb aku ni tegas sikit dgn dia..Kalau aku dah kata xboleh..aku xkn bg..Perangai dia kalau nk minta sesuatu n bende tu kita kata tak boleh..firstly dia akan buat baik dgn kita n then pura2 cite pasal bende lain...pastu dia akan teruskan agenda dia minta bende yg dia nk..Katakan papa dia xbg..dia akan beralih minta dgn mama dia pulak..hadoi..mcm2 la...Affan Hadziq ni suka berimaginasi..Aritu dia mkn tempeyek..Dia gigit sampai jadi cm pistol pastu dia hala kt hubby n buat bunyi "beng beng"...konon2 cm tembak la tu..Sekarangni bunyi pistol Affan dah lain..dia bunyi "piang..piang..piang..."..Bunyik Kedah la sgt..tapi mana de bdk2 kedah buat bunyi tembak tu bunyi "piang!"...Pastu ada sekali tu masa raya Aidilfitri kt umh mertua aku..Masa nk masuk dlm bilik tgok dia pegang kuih Loyang @ kuih Goyang buat cam stereng kete...n then buat bunyi "ngeng ngeng"..Paling tak dpt aku lupa masa hubby pergi kursus aritu bln bape aku xigt..Affan Hadziq kene marah dgn aku sbb pecahkan Portable Hard Disk aku...Pastu aku call n ngadu kt hubby..tgh aku bckp dgn hubby kt handfon Affan pon terus amik buku n baca dengan suara sebak.."ayam..ikan..atam (ketam)..lembu."..(eleh ni seme lakonan semata-mata ahaks...nk gelak pon ade). Aritu ade dia pegi main buaian kt umh mak..dia pretend cm buian tu kereta..hahahaha..mcm2 la karenah si kecik ni skrg..Masa dekat ward baru2 ni aku mandikan dia petang..n aku nk pakaiana dia baju dia kata " pat..pat..p kedai.."..Aku pon bls la "bykla nk p kedai..igt mama ni duit byk sgt ke"..Aritu pegi kedai mkn aku nk beli breakfast..ktorg p berdua je..Kebetulan kedai tu goreng ikan gelama kering yg masam tu..Si kecik ni dgn tgn berbalut (actually ktorg keluar curi2 dari ward n pegi kedai mkn kt cinta sayang) siap tutup hidung kata "eiii..bucuk"..Aiyooo ..Aku pon marah dia kata xbaik buat cmtu..Sebenarnya aku xpernah ajar dia buat cmtu pon...Herm bila lah Affan Hadziq nk boleh ckp ni..xsabar rasanya nk bercakap dgn dia...(selama ni pon mmg dh ckp tp xfaham jeee..hihi).

3 ulasan:

  1. Dah besar yea dia.....Lama xjnguk blog akak ni, fatin pnya blog dh brkurun xupdate.... Nama ank nk sama, bru prsan.. Selalu prasan yg nma 1st tu je..hehe

    BalasPadam
  2. Aaah..xpela..Hadziq tu mksud dia cerdik..baru2 ni akak pi hospital HSAH ternampak sorg baby tu..muka mcm anak fatin..dlm 12 disember tu..pastu ade sorg perempuan tu chubby2 sikit..nmpk cm adik fatin..tp xbrani nk tegur sbb tkt salah org..

    BalasPadam
  3. Mak yg letak nama haziq tu, berkenan sungguh, lgipon xdak plihan nma lgi msa tu..hehe..Ada gak pi HSAH ritu, xslap 9hb ke 10hb tah..Mmg baby tgal kt adik kt bwah sbb bdak2 skrang xleh naik atas tu....btol la kot rsanya,hehe

    BalasPadam