Rabu

Kesusahan Mengajar Erti Kasih Sayang...(teringat dulu2)

Assalamualaikum..Selamat Pagi..Cewah skema sikit ayat arini..hihi
Tadi aku aku ade ter "view" dalam fb kwn aku..ade video sedih .huhu buatkan aku pepagi ni touching sikit..Sejak bergelar mama ni xboleh langsung nk tengok ke baca ke dengar ke cerita-cerita sedih..Cerita sedih yg betul jela..bukan yang rekaan cm drama tv tu..hehe..
Bila tengok orang susah, teringat aku masa zaman aku kecik-kecik dulu..Family aku pon orang susah..Aku masa kecik-kecik dulu tak pergi pasar malam..Sebab mak bapak aku bukan ade duit sangat nk membeli pon, klu boleh pergi tu pon sebab tok atau makcik aku yg bawa...Masa kecik-kecik ,kecik tu maksud aku masa umur aku 18 tahun ke bawah la..Yela kami adik beradik ramai, bapak pula keje apela sgt..Mak aku masa tu buat kuih n letak kt kedai orang..Masa aku form 4 kot baru mak aku keje kilang, masa tu senang la sikit. Boleh la mkn ayam..Kalu tak, xmerasa nk mkn ayam..Klu nk mkn ayam mesti kena mkn yg bapak aku bela kt blkg umh tu..Ayam kampung,liat..So skrgni aku mmg xselera dh nk mkn ayam kg sbb ms kecik2 dulu dh mkn.Even kami orang susah tapi mak aku selalu ajar kami buat baik dgn orang lebih susah. Kadang2 bila balik sekolah, masa tu aku darjah 4 aku selalu cerita kt mak aku bila balik sekolah..Ada sorang nenek tu dh tua sgt tapi selalu datang jln kaki kat sekolah aku untuk jual kuih. Mak aku selalu pesan, beli la kuih dia..kesian kt nenek tu..So aku slalu gk la beli padahal aku sendiri pon bawa duit ke sekolah 30 sen je sehari hehe..Masa tu tahun 1993, kuih xsilap aku masa tu mybe harga dia 15 sen sebiji..Aku selalu gk beli kuih dgn nenek tu,bukan sbb aku nk sgt tapi sebab kesian n mak aku suruh beli..Masa sekolah rendah aku selalu bawa bekal pergi sekolah.Mak aku selalu buatkan nasi goreng n cucur bg kami adik beradik untuk bawa ke sekolah. Masa aku darjah 4, aku dapat masuk kelas no 1 tapi aku rasa tak berapa gembira belajar kt kelas tu sebab kebanyakkan anak-anak orang kaya sahaja belajar kt kelas tu. So aku rasa sangat rendah diri dan aku bergaul dgn kawan2 yg miskin2 macam aku jela..haha..Yela masa ni klu anak orang2 kaya dorg kwn klik2 dorg je..Aku pernah gk terbaca kt internet cerita sorg bdk tu bawa bekal guna bekas sabun..Aku pon pernah gk masa sekolah rendah bawa bekal makanan guna container sabun cm axion tu..haha..Dulu masa kecik2 klu mak aku xde duit ktorg buat bubur nasi je..Masa tu aku enjoy je mkn..Zaman kanak-kanak ni xberapa nk kisah sgt seme bende rasa happy je.. Td pagi aku tgok video seorg atok pak arab tu xde duit nk beli buah so dia beli buah yg mark down fruits..Mak aku dulu pon selalu beli mark down fruits..Mark down fruits ni buah yg dh rosak la tapi bg orang miskin ni buah rosak ni buang kt kawasan yg rosak n makan kt part yg elok lg tu..Buah kn mahal, klu korg kaya mmg xterasa la mhl tu...Aku teringat lagi masa aku tingkatan dua tak silap..Masa tu bulan puasa, ktorg adik beradik teringin sgt nk mkn ayam percik..Sbb tak mampu, jadi kami adik beradik share duit  dan beli kaki ayam percik
..Dulu2 ade jual dkt depan maktab berdekatan dgn umh aku tu kaki ayam dia bakar n buat percik, rasa sedap sgt masa tu boleh mkn cmtu..Masa sekolah rendah klu makcik n tok aku dtg umh selalu la dia bawa aku n my sis n my adik yg muda setahun dari aku tu keluar mkn kt lua...Biasa mkn udang beso..beso sgt..skrg ni mybe harga dia sekilo RM50 cmtu..Masa aku kecik2 dlu mgkin xmhl cm skrg..Ktorg mkn kt kedai Pak Bahador , kedai dia masa tu dekat stesen teksi..Skrg ni kedai dia xcm dulu dh..Dulu lg sedap..Masa darjah 2 aku pernah menjual kacang goreng yg diletak sambal tu kt sekolah. Seronok oo meniaga kt sekolah, ramai gk yg meniaga cm aku tp brg lain la..Pas makcik kantin dapat tau terus dia report kt guru besar tak bg bebudak niaga dh..huhu..Aku masa darjah enam mak aku up sikit duit belanja sekolah..Hah.. masa ni aku bawa 50 sen pergi sekolah..Pagi biasanya aku akan beli keropok lekor sbb makcik kantin potong beso2 tu..Jadi aku akan kenyang even mkn satu je..Masa tu satu keropok lekor tu dijual 20sen..Lagi 30 sen aku beli nasi lemak dgn mmber aku..Mmg sedap..Sape yg nk kene order dlu..Pas tu dia akan bawa mai sekolah...Masa ni aku mmg xpernah nk join kelab ke persatuan ke..Bukan sbb mls,sbbnya aku xde duit nk tambang balik nnt n mkn masa petang kat sekolah. Badan beruniform lglaaa aku tak join sbb nk kena beli baju..Mana nk cekau duit..Hah igt lg masa kecik2 kadang2 bapak aku balik kg dia tahan pompang (tangkap ikan la..) dgn mmber dia kt kg bapak aku..Bapak aku biasa bawak balik byk ikan..Ikan2 n tgkapan laut yg dia bawa balik ni biasanya yg nelayan xleh nk jual.Sbb ikan tu mybe xde permintaan kot..Selalu ktorg mkn sotong katak..Sotong katak ni bg aku xbape best sbb ktorg sslu sgt mkn kot..haha..teringin nk mkn sotong biasa..Kdg2 bila berkelah dgn anak jiran tgok dorg mkn sotong biasa.telan liur jela..nk nk dia bubuh penuh kt jari buat mcm cincin tu ..Masa sekolah menengah bapak aku bg aku sekolah kt sekolah agama..Bagi aku sekolah ni agak jauh dgn rmh..Aku kene naik 2 buah bas utk ke sekolah..Hari first aku sekolah menengah..Mak aku hantar, n ajar aku cara-cara nak naik bas..Dari aku kecik sampai besaq mak aku selalu pesan jgn ckp dgn org tak dikenali..Klu ade orang ajak nak hantar balik jangan ikut..Kalau ade orang lelaki hisap rokok jangan duk dekat dia takot dia pukau..Mcm2 lgla pesanan mak aku ni dulu2 aku rasa cemuih  nak dengar..Skrg bru aku tau pentingnya pesanan mak aku tu..Tiap2 hari mak aku pesan baca doa sepanjang jalan nk pergi sekolah.Demi keselamatan anak dia nih..Masa aku sekolah menengah mmg aku xbercakap dgn stranger..Kalau ade org tanya jalan aku akan buat muka serius n usha atas bwh bru aku bgtau jalan tu..haha..Masa sekolah menengah ni mak aku bg duit belanja RM 2.40. Masa ni tambang bas dari umh aku ke stesen 30 sen. Dari stesen bas ke skol aku 40 sen xsilap..Jumlah RM 1.40..hanya singgit je lg yg tggal untuk aku buat belanja makan...Kt sekolah masa ni nasi lemak dh seringgit kot..Makanya aku makan kuih je xpon xmkn lgsung..Time rehat lepak dlm kelas je...Balik umh bru mkn nasi..Sbb aku seorang yg berjimat cermat sekali sekala dptla aku beli laksa kt umh makcik lin..hehe..Dulu teringin nk mkn burger, tapi aku mampu beli roti bakar je kt umh mkcik lin sbb roti bakar 50 sen je..Masa sekolah rendah aku pernah tanya bapak kenapa bg duit sikit je untuk belanja sekolah..Bapak aku kata budak-budak bawak duit banyak ke sekolah tu bdk yg tak pandai..(saje je dia xmo bg aku tanya dh ni)..Masa dduk asrama dulu biasa ari Selasa xsilap aku ktorg boleh keluar p pasar malam..Tapi aku jrg keluar sbb xde duit..Biasanya aku minta tolong memberje tolong belikan..Aku selalu beli serdak ayam (  campuran tonggeng,leher,hati atau hempedal xsilap aku) masa ni rasanya harga dia 50 sen je..Lagi satu aku selalu beli pat tongko ( cakui) atau kuih dangai..Kuih ni je yg murah n sedap bg aku laaa...Aku xpernah pergi tuisyen sbb kitorg tak mampu nak bayar yuran tu...Masa sekolah dulu2 klu jumpa org ssh..orang istimewa (org kelainan upaya) mak aku selalu suruh aku tolong ..Pernah sekali tertinggal bas sbb tolong makcik yg buta tu beli cili..tapi xpela asalkan dpt tolong..Satu tu jela aku cita yg lain biarlah aku simpan sendiri...Mak aku ni org kg je..belajar pon xtinggi tapi aku mmg tabik la kt dia sbb mampu didik kami erti kemanusiaan..Sampai hari ni nilai kemanusiaan tu tertanam dlm hati dan sanubari kami adik beradik..Bagi aku bila org ssh kita tolong org..nnt sampai masa kita ssh akan ada org tolong kita..Buktinya masa zaman aku muda2 dlu klu motor aku rosak ke tayar pancit ke mesti xsampai 10 minit akan ada org yg behenti tolong baiki..tak pon tolong tolak...Bila kita pernah susah kita tahu cara nak survive..Contohnya masa umur aku 19 thn ade lg adik2 aku yg sekolah...Masa ni mak aku kerja kilang..Bila time2 xde duit, aku akan amik bhn2 keliling umh utk masak bg adik2 aku mkn time mak aku p kje..Amik daun asin-asin blkg umh buat sayur lemak..Amik pucuk ubi keledek depan umh buat goreng belacan..Amik buah munggai buat kari.Seme ni mak aku tanam kt kawasan umh kami masa tu..Masa umur aku 21 tahun kitorg dh mula senang...Aku dgn mak kerja kilang..So aku dh boleh tlg tmbh pndptn mak..Semua yg teringin nak makan dlu2 seme ktorg mkn..Alhamdulillah skrg walaupun aku tak kaya raya tapi hidup aku senang byk dari dahulu...Sebab dulu aku susah,kini bila aku naik kereta n nmpk org tunggang motor n bawa anak kecil aku sgt simpati. Aku sedaya upaya akan cuba elak jauh kereta aku dari motorsikal bagi memastikan cara pemanduan aku tidak mendatangkan bahaya kepada penunggang motorsikal. Aku kadangkala akan pergi kerja guna motorsikal yg hubby aku guna p kedai. Aku tak malu sbb dgn cara tu akan menyebabkan aku tak lupa bahawa suatu ketika dulu aku pernah susah..Kesusahan buatkan aku lebih prihatin dan lebih memahami dan mempraktikkan nilai kemanusiaan... Aku skrg lebih sensitif akan kesusahan dan penderitaan org lain. Kalau aku tak berdaya menolong secara fizikal insyaAllah aku akan sedaya upaya tolong berdoa agar Allah memberi pertolongan kepada insan lain tanpa mengira warna kulit dan agama...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan