Selasa

Teringat Aidilfitri Dulu-dulu (Mood Raya Mai Dah...)

Assalamualaikum..
Herm tak sampai seminggu lagi jer kita nk sambut Aidilfitri..Namun seluruh rakyat Malaysia tgh sedih dgn tragedi MH17 yang ditembak oleh pemberontak di Ukraine. Selain itu seluruh umat islam juga turut bersedih dengan serangan Israel laknatullah ke atas Palestin..Oleh itu, jom kita bersama-sama doakan saudara seislam kita di Palestin semoga mendapat perlindungan Allah dan semoga Allah membalas sekeras-kerasnya seksaan terhadap Israel laknat tu..Selain itu semoga Allah memberikan kesabaran yang kuat buat keluarga mangsa MH17 dan memberikan balasan setimpal kepada mereka-mereka yang bertanggungjawab menembak pesawat tersebut..Amin..
Mengimbau kembali masa zaman aku kanak-kanak dulu..Seronok sungguh rasanya bila tiba Aidilfitri...Masa dulu2 bila raya je aku selalu balik kampung tok belah mak aku..Seronok suasana raya masa dulu2..Masa aku sekolah rendah bila ari last puasa tu mula la ktorg nk pujuk tok sbb tanak puasa..Masa tu tak baligh lagi, puasa pon kdg2 cukup kadang2 tak..hihi..Hari last puasa tu biasa ktorg bgtau tok cmni.."tok, arini kat Arab Saudi dh raya kan? kami taknak posa tak pa dak?" Biasanya tok ni dia suka lebihkan cucu..Tok aku bg la green light, ape lagi seronok la sgt..Selalunya bila raya mak aku akan masak nasi daging..sedap sgt, tak terdapat di mana-mana mcm yg mak aku msk tu..Menu dlm nasi daging mak aku ni selalunya daging masak kicap,sup daging (gear box),acar timun (timun potong nipis2 bubuh cuka,bawang besar,gula n garam),daging rendang, kadang2 ada gulai daging yg ade kentang tu n kadang2 ade ayam masak merah dan air asam(org selatan panggil apa ya hurm aku xtaula)...nyum nyum sedapnya..
Masa kecik2 dulu bila bapak aku belikan baju raya biasanya sorg dapat 2pasang  (1 pasang baju kurung sepasang baju n seluar jeans)..Katakan dia beli seminggu sebelum raya, pas beli tu tiap ari la nmpknya aku try..balik sekolah try baju raya..malam try lagi..kasut raya tu toksah cakap la, pakai jalan-jalan satu rumah..hahaha..lawak bila igt balik..Biasa baju aku dgn kakak mesti sama..Pastu nnt tok atau makcik belikan ktorg hand bag kanak2 tu..snng nk collect duit bila raya nnt..
Dulu2 sehari sblum raya ktorg mesti tido lwt..Kadang2 sampai kul 4 pagi bru nk tdo sbb masa mlm tu sibuk tolong tok aku balut ketupat..Masak rendang lagi..sodap bhai..
gambar hiasan
Start malam 27 Ramadhan arwah tok wan aku selalu pasang pelita keliling rumah...rumah tok aku ni lampu jalan jauh, so sgt cntik bila tok wan pasang pelita sepanjang jalan masuk ke rumah tok aku tu..Tok wan aku buat sendiri tau pelita tu, buat pakai tin air bikarbonat...dia bubuh pelita tu kat kayu yg dia pacak sepanjang jalan masuk umh tok aku..Rindunyaaa umh tok...
Tiba je ari raya ktorg budak2 ni biasa bgn 6 pagi cmtu lebih kurang pas subuh tu mandi ..Mak aku akan ingatkan berpuluh2 kali supaya mandi sunat Aidilfitri..Sejuk oo mandi kt umh tok aku sbb kat kg umh tok aku kene mandi guna air telaga (umh tok aku je umh org lain sume pkai air paip)..xde air paip...skrgni bru ada...Telaga tok aku xpyh nk ambil air dgn baldi sbb dia guna enjin...Bila nk mandi tekan suis je..haha..Pas mandi pakai baju cantik2 then pegi solat sunat Aidilfitri kat masjid kg tok aku..Sbb terlalu ramai sgt solat kt masjid ni..Dorg letak tikar kt luar masjid untuk tampung jemaah yg sgt ramai tu..Pas solat sunat ,kanak2 ribena cam aku masa tu akan beratur panjang untuk ambil duit raya yg pihak masjid bagi..
gambar hiasan :ihsan google
Masa tu klu dorg bg RM2 best sgt..sbb masa tu RM2 tu kira byk la bg bebudak cm ktorgni..hehe..Pas beratur amik duit raya tu kitorg tggu tok n mak sedara aku pastu mlwt kubur arwah nenek...pas mlwt kubur tok aku biasa akan singgah kt rumah jiran2 tok yg ktorg jumpa spnjg jln dari masjid nk balik rmh.ktorg jln kaki je sbb dkt jarak masjid ke umh tok aku..
Sampai umh tok je ktorg bdk2 ni mulakan aktiviti tgkp ayam..memula ltk mknn ayam kt bwh jaras ayam tu sbgai umpan
Inilah Jaras Ayam
..pastu sendal dgn ranting kayu yg diikat tali..masa ayam tu tgh mkn umpan ,tarik le tali..dpt je ayam tu nnt pak sedara aku sembelihla utk lauk lunch ari tu...Raya masa zaman aku kecik2 dlu pas balik umh kdg2 ktorg keluar semula utk beraya kt rmh org lain,klu ade geng ktorg jln jauh sikit utk kumpul duit raya...ptg skit bru blik umh..Klu xde geng ktorg dduk umh je,tukar bju biasa n tgok rncgn menarik kt tv jeee..hihi..pastu nnt adela adik brdik tok n arwah tok wan dtg btndg...mlmnya main bunga api..tu pon klu pak menakan aku beli..klu bapak aku mmg xbelilaa sbb dia kata main bunga api tu mcm bakar duit ...
Tak sah rasanya raya belah keluarga aku kalu xde hidangan ketupat pulut..

Skrg masa dh berlalu, kini setiap thn aku beraya di kampung suami..Nun jauh d Terengganu..tak gamak rasanya nk raya sini sbb saban waktu dia duk sini..So aku kene berkorban sikit lah...Rindunya ketupat pulut n nasi daging mak..huhu
gambar hiasan lagi : nasi daging mak aku cmni ler lebih kurang


Tiada ulasan:

Catat Ulasan