Rabu

Anak 6 tahun ke bawah sakit perut ( Intussusception )

Assalamualaikum..
Dua hari selepas balik dari kampung kerana bercuti Hari Raya Aidilfitri di kampung suami baru2ni, my little clever boy mengadu sakit perut..Pada mulanya aku igtkn itu hanyalah perkara biasa kerana Affan Hadziq juga mengatakan sakit perut sekiranya dia makan terlalu banyak sehingga sengkak..Contohnya "mama, Affan sakit perut susu"..(maksudnya beliau sengkak atau terlalu kenyang kerana minum susu).. Tapi sakit perut Affan kali ini amat berbeza, kerana dia akan membongkokkan badan dan sujud sambil menggenggam kedua-dua belah tanganya dengan mengerutkan muka sambil menangis (cam org dewasa sakit perut senggugut plk aku tgok ) and dia nngis2 suruh aku sapukan minyak angin ke perut kecil dia itu... Suami aku pula mengesyakki Affan Hadziq sakit perut kerana serangan cacing..Mulanya my hubby paksa my lil clever boy makan ubat cacing..Pastu dia bawa plk pegi mengurut perut dgn sorg kakak berbangsa siam dekat tpt tggl aku tu...Tapi sakit perut Affan hilang hanyalah seketika sahaja...Macam2 cara aku berikhtiar untuk hilangkan sakit perut anak kesayangan aku ni..Beberapa minit sekali dia akan mengadu sakit perut, 2malam aku dan suami tak dapat tidur kerana asyik terbangun n setiap kali dia menangis aku akan urut tapak kaki dan betis kecil my lil clever boy dengan minyak..Bila reda sakit je dia akan tido sekejap then tak sampai beberapa minit Affan akan terjaga dan menangis lagi..Keesokkan harinya aku dan suami decide untuk bawa Affan ke hospital..Masa kat spital doc pakar kanak2 yg ktorg slalu jumpa tu dtg n dia kata dia cuba bg ubt jgkitan kuman dlu utk Affan n sekiranya sakit Affan berulang dan tidak berkurangan dia akan periksa lebih lanjut n gunakan kaedah lain pula...Masa Affan kene warded tu dh jam 12mlm...Bilik plk penuh so Affan dimasukkan ke wad yang paling sempit kt spital tu...huhu..sabo jela..memandangkan aku sorg je jaga Affan so mlm tu mmg aku tak bole tido lena sbb sepanjang malam setiap beberapa minit sekali Affan akan menangis mengadu sakit perut..Aku cm biasa la bgun urut tapak kaki n betis kecil dia...lenguh pinggang beb semalaman duduk membongkok atas katil spital sepanjang masa, tambahan pula aku mengandung 6 bulan kot mase tu..huhu..Keesokkanya pepagi lagi doc pakar tu dtg periksa, aku bgtau dia yg sakit anak aku tu tak hilang and menngis setiap beberapa minit semalam sbb sakit perut sgt..Pastu doc tu suruh ktorg turun bawah utk ujian ultra sound...Xlama pas tu ade staff dtg bawa aku n my clever boy ke bilik ujian ultrasound...Pas doc department tu check dia berbincang dgn doc pakar yg rawat Affan..Pastu doc pakar tu jumpa aku kt luar n explain tentang sakit Affan tu n ape treatment yg depa nk bg...Dia kata usus ank aku tu tersumbat..dan sakit tu nama dia "Intussusseption".. iaitu satu keadaan di mana sebahagian daripada usus memasuki sebahagian usus yang lain dan menyebabkannya tersumbat.
Ianya bukan hanya usus sahaja yang terperangkap tetapi ia membawa bersama salur darah dan mesentry (tisu seperti langsir yang ada salur darah). Salur darah tersebut akan tersumbat akibat tekanan dan boleh menyebabkan sel usus bengkak dan akhirnya sel tersebut mati.
camni lah keadaan usus bila berlaku intussusception

Adakalanya usus boleh bocor, kuman boleh merebak ke dalam darah dan menyebabkan kematian pesakit. Mengikut penerangan doc pakar tu, kemungkinan jangkitan kuman pada usus Affan yg menyebabkan intussusception terjadi. Selain itu, ianya boleh terjadi kepada kanak-kanak bawah 6 tahun. Doc tu jg terangkan kaedah rawatan yang dorg akan gunakan adalah dengan memasukkan sejenis cecair yang dimasukkan menggunakan tiub khas ke dalam punggung Affan seterusnya dilakukan x ray untuk mengesan keadaan usus Affan. Menurut doc pakar tu lagi kaedah tersebut sebagai rawatan juga untuk mengetahui keadaan usus anak kesayangan kami itu. Doc tersebut juga turut memberitahu sekiranya pasukan mereka gagal untuk menyelesaikan masalah "intussusception pada Affan melalui cara ini maka pembedahan merupakan cara terakhir untuk merawat Affan Hadziq...Kini hampir sebulan berlalu Alhamdulillah Affan Hadziq sembuh dan tidak lagi mengadu sakit perut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan