Jumaat

Cuti Hujung Tahun 2017 Yang Ringkas dan Padat

Cuti hujung tahun kali ni serba ringkas dan padat dengan pelbagai aktiviti...disebabkan hujung tahun kali kitorang tak pergi memana, kitorang sebulat suara bersetuju untul pulang ke kampung memandangkan pada awal tahun jadual masing-masing padat dengan kerja-kerja di ofis.
Bertolak pada pagi Rabu lalu dan kurang singgah memana sebab anak-anak tengah baik fiilnya dan jalanraya yang agak lengang mungkin sebab ramai yang dh pulang awal ke rumah masing-masing sebab anak-anak akan memulakan sesi persekolahan tidak lama lagi menyebabkan kitorg sampai awal dari selalu...sebelum sampai kampung, kitorang singgah beli buah tangan untuk ma dengan aboh..selepas meneruskan perjalanan beberapa ketika kitorang berhenti lagi untuk membeli Satay Lanang di Jabi untuk dibawa pulang ke kampung.


Hari Khamis pula, kami bersama ma dan adik ipar pergi ke Kuala Terengganu menziarahi kakak ipar ke4..Seronok tak terkata abg affan dapat berjumpa dengan bestfriend aka kezen dia Caca...Kakak ipar menyambut kitorg dengan hidangan nasi ayam. Sedap sungguh rasanya...Kakak ipar aku yg no 4 mmg hebat memasak...Masakan dia mmg selalunya sedap...Selepas menjamu selera, pada petangnya kitorg semua keluar shopping sekitar Kuala Terengganu..balik solat dirumah kakak ipar jam 7.30pm kemudianya keluar semula sambung shopping lagi..(shopping la sgtttt..ahaks)...selesai shopping balik semula ke rumah kakak ipar jam 10.30pm untuk makan malam (balik karang jangan terkejut timbang berat badan)..dekat 1.30am bru sampai ke rumah ma di kampung..
Bermain di taman permainan sebelah rumah kakak ipar keempat


Hari Jumaat pada paginya kitorang gerak ke rumah kakak ipar ketiga...sebab kakak ipar ade buat makan-makan...

sesampai di rumah kakak ipar ketiga aku tengok penuh meja panjang depan rumahnya dengan pelbagai menu masakan. Kakak ipar ketiga ni pon mmg hebat memasak, masakkan dia selalunya sedap.

Ada nasi dagang, nasi lemak, bihun goreng, mee goreng, kuih-muih dan lain-lain lagi...aku makan semua tanpa memikirkan akibat yg terpaksa ditanggung...huhu makan dengan rasa bersalah(takut penimbang meningkat)..balik dari rumah kakak ipar ketiga suami pulak keluar beli udang celup tepung 3 bungkus dan keropok lekor...adoi...tak makan teringin sbb saiz udang yang besar2..makan plk rasa bersalah...sesah jelah...
Udang celup tepung sebungkus RM10 je kat kampung husby...

Penuh bonet kereta kitorang borong keropok lekor yg kawan2 husby order, kira2 RM700 lebih juga bykni pon

Keropok lekor Dynar ni bg sis memang paling sedap la setakat ni
Keropok keping ni kakak ipar sis yang nombor 2 yang bagi..sedap sangat
Pokok ni pon mak mertua sis bagi...sis try tanam dulu ye..nanti dah besar kita tengok ada hasil ke tak..



Yangni tunggu husby loading masuk bonet

Yang ni mak mertua sis tapau untuk sis bawa balik sini




Rabu

Lokching Bukit Bunga Sedap

Sedapnya lokching..ssh nk cari lokching kt sp...bila balik kampung bolehlah makan lokching , singgah kt Bukit Bunga..kalau salah pilih gerai , dapat yg tak sedap..mujur sis pilih dapat yg sedap tadi, sis ambil ayam tomyam, ayam cheese, ayam pedas etc...kalau menghala dari Gerik ke Terengganu, kedai dia yg dekat bus stand...

yang ni ayam tomyam

macam-macam perisa dok ada..sis beli serba satu

Lokching ni memang favourite sis..

Selasa

Tosay Telur Paling Sedap di Sungai Petani

Seronoknya dapat breakfast makan tosey telur..my favourite..lagi best dapat breakfast dengan boyfrend hensem ni...looking him smile make me happy...
Tosey di Subaidah

Hensem tak boyfren saya

Isnin

Resipi Singgang Ikan Jenahak

Awal2 pagi pas sis keluar joging terus sis pergi pasar beli brg2 nak masak..ikan tak byk kt pasar..takkan semua org celerate krismas kot...sis bli roti canai utk anak2 dan breakfast untuk suami.Sis plak tak selera makan sehari dua ni..mungkin tak cukup tidur kot...thus, sis drive pergi Mydin..beli sayur2 sikit since anak-anak pon suka sgt makan sayur...Sis masak ala kadar je harini..

menu ringkas-ringkas ja

Bahan2
Ikan jenahak 3 ketul
Bawang besar mayang kasar
Bawang putih 2 ulas hiris halus
Cili padi 2 butir ketuk
Lengkuas 2 cm ketuk
Kunyit hidup 2 inci hiris halus
Asam keping 2 keping
Air 3 cawan


Cara2
Masukkan semua ni dalam periuk..renehkan sampai mendidih..
Pastu masukkan bendi
tutup api..siap
Air asam ni favourite sis, sis suka letak tomato banyak2

Telur dadarni sis letak daun sup,daun bawang dgn cili hidup

Sebab sis suka makan sayur, jadinya sis letaklah bendi byk2



Ahad

Bawa abg affan dgn nusaybah jalan-jalan

Arini aku xmasak...pagi td..belek2 fon nampak kt group wasap member tlg remind ade exam jam 2.00ptg...pergh mujur koi bangun awal pagi ni..cadangan asal nak pergi kenduri dibatalkan..pagi tu pas makan2 siapkan anak2 terus pergi penang...habis exam bawa anak2 ronda2 dulu..

Abang Affan makan abc

Perarakan kereta berhias

Petugas riding triceratops


besarnya durian

pertunjukan pentas


Nusaybah belajar buat peace


Muzium durian

replika tembikai di muzium durian


Nusaybah rilekje ...... lg 3 beranak sibuk membeli barang2 rumah


Hadiah birthday affan bantal dinosaur dari Akemi...hadiah birthday utk hubby, bantal 2 biji supaya beliau nyenyak tidur selepas penat bekerja

Model bantal tak berbayar

Sampai rumah ...12am supper makan ayam tandoori..rosak diet ai

Pelbagai juadah supper...anggaplah hari cheat day..esok kita exercise ye


Nan cheese...mmg cari sakit la ai mlmni...

Jumaat

Resipi Masak Lemak Cili Api Pucuk Paku Negeri Sembilan

Udang ni sis tersilap masukkan awal so terlebih masak lah pulak..lahai..

Harini sis dan husby tak kerja...sis masak simple2 je..mulanya sis janji dengan affan nak masak sayur campur, igtkan dia xkisah..rupanya dia tuntut nk pula..janji dgn dia nk bt esok je sbb hari ni mama dia dah rasa mls sgt2...

Siakap masak pedas ni sis letak dalam mangkuk ni jer sebab cari pinggan panjang untuk letak ikan tak jumpa

Rabu

Nusaybah Aleema 2 Tahun 1Bulan

Nusaybah Aleema budak cerdik, cantik, baik, sopan santun tapi quite hot temper orgnya...Orangnya tak mudah diurus, kalau dia kata A..A lah..B...B lah...tak suka makan...adoi..lg sorg anak aku yg tak suka mkn...kasar jugak orgnya, kalau setakat pukul abg dia..mmg win..nangis si abg kene tapaw dgn adik..kalau dia nak naik angin dan handfon ade di tangan dia, baik ko cpt2 rampas..takut nanti handfon tu kene hempuk (ikut sapa tak tau, aku tak pernah lagila mrh hempuk2 barang ni) klu depan mama sweet je..suara cute-cute je...sekali dia naik angin, satu rumah jadi kelam kabut...
Untung jadi budak-budak,muka tak payah edit..dah comel ..guna front camera biasa je..no apps


Nusaybah belum boleh cakap, sedikit je words dia boleh sebut..mama..apan...papa..atok...malong...kucing...baby...air...acik..acu...roti... teacher..tapi dia pandai repot..klu affan buat dia, dia akan datang kt aku n bgtau.."mama...apan..."..fhmla aku..so aku pura2 je mrh affan....terer panjat..mcm spider man..suka mkn biskut..tak boleh tengok mama papa duk dekat2.klu papa dia peluk2 mama dia ke duk dekat2 ke, satgi dia akan usaha untuk duduk tengah2...
Kalau ambil gambar anak-anak aku memang guna kamera biasa je...tak edit..tak guna apa2 aplikasi pon


tak boleh tengok mama peluk abg affan..dia akan datang peluk mama jugak sambil marah abg dia tak bagi peluk mama..bestla mama semua org berebut mama...kalau ktorg jalan pergi tesco, affan n mama pegang tgn..dia pon menjerit2 nak pegang tgn mama jugak..so jadilah sambil duk dlm stroller yg ditolak maksu pimpin tgn dgn mama dan affan..pening dibuatnya..nusaybah taste tinggi, klo nak mainan bukan yg murah2.klo nk jajan bkn yg murah2...klo nk brg bkn yg murah2 (ikut papa dia barangkali)..affan mcm mama, nk beli brg seme yg murah je...nk bli jajan yg murah2 je taknak yg mahal2...nak beli baju pon beli yg murah je...sebab affan kesiankan mama, mama selalu ckp dgn affan gaji mama kecik je, bukan semua bende yg affan nak affan boleh dapat...kalau mama gaji, mama boleh shopping brg abg affan...tu pon yg murah sahaja...kesian pulak tgok abg affan berjam2 pilih mainan yg murah dan berbaloi (bagi dia laaa...)
Nusaybah aleema suka sgt binatang..paling suka kucing..mama dia jgn ditanya, takut kucing atau haiwan berbulu yg lain...Nusaybah sangat rajin baca buku, kalau tgok mama ajar affan iqra..nnt dia pon nk baca..tgok mama ajar affan bt homework dia pon nak buat...nusaybah sayang affan, klau mama marah affan, affan nangis..nusaybah akan pergi dekat2 abg dia dan gosok2 bahu suruh jangan nangis...dia plk marah mama..mama suka rambut nusaybah curly2 gittew..

papa tak suka rambut nusaybah kerinting curl sikit2...habis dia suruh pergi cukur...Nusaybah selalu tak bagi mama masak..mama suka masak..tapi papa cakap mama masak ikut mood..klo mama bad mood mama tak masak..ekekeh betul ke?..Nusaybah suka baby..Affan tak suka..bagi affan baby ni suka sepahkan rumah, nanti dia juga yg kene kemas..Papa selalu nusaybah words baru, baru2 ni papa tunjuk kt nusaybah affan n bagitau dia ni Affan..Pastu papa tunjuk kereta dan tanya nusaybah tu apa adik?dia jawab keta...Hari lain mama try tiru papa..mama pointing jari kat affan dan tanya nusaybah, ni sape adik?dia jawab apan..pastu mama tunjuk maksu, dia kata tu acu...pastu mama tunjuk mama..dia jawab pipi..xpuas ati mama tunjuk jari dekat bahu mama..nusaybah kata tu baju..adoi adik..cerdik sgt tu....

Selasa

Resipi Paprik Ayam Lain Dari Yang Lain

Nak masak macam2 pon hubby outstation..tggl dgn anak2 jer..anak2 plk taknak makan...susahnya nak masak...nqk keluar makan plk rasa malas..jadi kita masak simple2 je...

Bahan2
Ayam semangkuk agak2 sorang makan-potong kiub
*Cili besar 5 biji
*Cili padi  5 biji -suka pedas letak byk
*Capsicum sebiji
Blender yg bertanda *

Bawang putih 3 ulas ketuk
Bawang besar sebiji potong kiub
Daun limau purut 3helai
Serai sebatang ketuk
Halia 1 inci potong halus panjang
Pes tomyam setengah sudu makan
Sos cili 1 sudu makan
Kicap manis 1 sudu makan

Cara2nya:
Masukkan minyak masak 2 sudu makan
Tumis bawang putih dan bawang hingga naik bau
masukkan cili yg dh diblend
Masukkan halia dan serai dan daun limau purut
Tumis sampai wangi
Masukkan ayam(ayam goreng sikit--sbb saya tak lalu sgt mkn ayam yg masak dlm sambal kalu tak goreng dulu)
Masukkan pes tomyam, kicap manis, sos cili
Masak sampai berbau harum
Siap

(Malas nak pergi hypermarket tu yang tak letak bunga kobis dan anak jagung)
Garnish: saya letak daun sup dan daun bawang je





Sabtu

Nasi Ayam Simple

Harini kita malas sgt nak masak...duk asyik buat assignment bertimbun2...sedih plk tak sempat nk luang masa utk abg affan revise apa yg dh dia belajar...kita bkn penggemar nasi ayam pon..sbb arini kita rasa malas so menu kita nasi ayam...ni sempoi2 cm org bujang je caranya..

Bahan2 nasi:
Beras 2 cawan
Kunyit 1 sudu makan
Halia
Bawang putih 3 ulas
Minyak 1 sudu teh
Sedikit kulit dan lemak ayam yg dh dicuci bersih
Stok ayam 3 senduk (agak2 sama ukuran nasi-sukat pakai jari je)

Bahan2 sup :
Ayam sebelah atau ikut la nk sikit kurangkan
Bawang putih 3 ulas
Bawang besar 1 labu
Sup bunjut 1
Halia 3cm

Bahan2 cili:
Cili merah besar 3biji
Cili capsicum sebiji
Cili padi 6 biji
Bawang putih 2 ulas
Semua ni blender je then masak kejap atas dapur letak garam sikit siap

Cara2 sup:

Masukkan ayam dalam periuk dan masukkan air 3 cawan
Masukkan bawang putih yg siap tumbuk
Masukkn bawang besar yg dimayang
Masukkan halia yg diketuk
Masukkan sup bunjut
Masak sampai wangi then masukkan garam secukup rasa
Boleh tambah lada hitam kalau suka

Cara2 ayam:
Ambik ayam dalam sup toskan..gaul 2ulas bawang putih yg ditumbuk halus, kicap sikit, sos tiram maggi sikit
Then goreng


Cara2 nasi:

Beras cuci bersih then masukkan kunyit kacau dan biar seketika
Tumbuk bawang putih
Ketuk halia
Tumis kulit dan lemak ayam dgn sedikit minyak..tumis garing
Air kunyit dlm beras buang dan cuci beras lagi sekali..toskan
Masukkan minyak yg goreng kulit n lemak ayam tadi dlm beras, buang kulit n lemak tu
Masukkan bawang putih yg dh tumbuk halus td
Masukkan halia yg dh diketuk
Masukkan sedikit je garam sesuka hati
Masak seketika then buka penutup periuk kacau2 nasi pastu tutup balik, dh siap

Garnished: tomato 2 biji, salad sikit, timun

Ayam tu hitam sikit sbb terlebih letak kicap pulak